Jazzselskabet i Århus

Beskrivelse

Uddrag fra hjemmeside:

Jazzselskabet er en forening … hvis formål er at støtte og fremme interessen for jazz især i Århus.

Jazzselskabet blev oprettet i 1970. Idéen til oprettelsen var Palle Lauridsens. Den 20. september 1970 mødtes en kreds af "modne" jazzfans til stiftende generalforsamling, og den første bestyrelse fik følgende udseende: Palle Lauridsen, Ole Peter Iversen, Bent Knudsen, Flemming Kirkholt, Jens Helm-Petersen, og Bent J. Jensen (formand).

Den egentlige stiftelsesfest løb af staben en måned senere, 22. november på Trinbrædtet. En masse musikere var mødt op for at give selskabet den helt rigtige start. Blandt disse Dexter Gordon, Hal Singer, Bent Eriksen, Mogens Lauridsen, Bent Knudsen, Janus Jørgensen, Jørn Birkeholm, Hans Jacob Sahlertz, Troels Knudsen og Finn Albertsen. Sidstnævnte var initativtager til dannelsen af Århus Jazzklub i 1950, blev ved denne lejlighed udnævnt til æresmedlem.

"Skabet" blev en blanding af hyggeklub og interesseforening. Der skulle hurtigt skabes tradition for fire årlige sammenkomster; Kyndelmissefesten i februar, kendetegnet ved store mængder sulemad og fin musik, en Sommersolhvervsfest i juni, en fødselsdags/festugefest i september og endelig, fra 1973, udnævnelsen af Gaffelprisen.

Hjemmeside

jazzselskabetaarhus.dk

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.